"A jó könyv mindig megtalálta, ma is megtalálja azokat, akiknek íródott." - Vavyan Fable

2015. augusztus 14.

Sarah J. Maas - Üvegtrón sorozat (0,1 - 2.)

ÜVEGTRÓN (#1)

Az ismert világ leghíresebb orgyilkosa. Celaena Sardothien gyönyörű és halálos. A sors nagy dolgokat tartogat a lenyűgöző, ifjú nő számára.
Távolvég sötét, nyomorúsággal teli sóbányáinak mélyén egy megviselt,tizennyolc éves lány robotol a rabszolgák között. Életfogytiglanig tartó kényszermunkára ítélték. Hiába képezték ki a földrész legjobb orgyilkosai. Hiába lett a halálos mesterség leghíresebb művésze. Elkövetett egy végzetes hibát. Elfogták.
A kegyetlen börtönbe egy napon különös látogató érkezik. Az ifjú és felettébb jóképű Westfall kapitány meglepő ajánlatot tesz a rettegett orgyilkosnak. Szabad lehet, ha előtte végrehajt egy hihetetlenül vakmerő és elképesztően nehéz feladatot. Az ország koronahercege bajnokot akar küldeni az apja halálos versenyére. Csatasorba állnak a birodalom legtehetségesebb tolvajai és legkönyörtelenebb harcosai. A küzdelem tétje az életben maradás. Ha győz, Celaena visszanyeri a szabadságát. Függetlenül attól, hogy képes lesz-e megnyerni a kegyetlen versengést, megrázó felfedezés vár az ifjú hölgyre. Már csupán az a nagy kérdés, hogy meglágyulhat-e egy orgyilkos kőszíve.


A Moly szerint az Üvegtrónt még 2013 októberében olvastam, és nos… Szerelem volt első látásra. Celaena már hetven oldal után a kedvenc női főhősömmé vált a maga érzékeny, jószívű, és mégis igazi badass személyiségével, míg a gonosz királyról a következő vélemény született a jegyzetfüzetemben: "WTF? Takarodj az Azkabanba!"
És erre nem mentség, hogy az eset két éve történt, mai napig gyűlölöm azt a szereplőt, ami az írónőnek piros pont, elvégre a király negatív karakter.
Nagyon tetszett a különleges világfelépítés, ami akkoriban A trónok harcára, ma már inkább a Tövisek hercegére emlékeztet. Imádtam a térképet, a gyönyörű leírásokat, és egyre csak ámultam Celaenán. Öntelt, vágyik az elismerésre a külsejét illetően, de az összes rossz tulajdonságát és az orgyilkos létét levéve jó ember. (Plusz imád olvasni. Kész, lakást vett a szívemben.)
Szerettem a történet vezetését, hogy a kiképzések ellenére sem volt unalmas, érdekesen festették le a titokzatos haláleseteket, bár nekem picit átlátszóakra sikeredtek.
A szerelmi szálra húztam a szám, Dorian számomra elég egysíkú hercegecske lett a maga klisés biliárdos fogásával, de teljesen mindegy, ez a kötet nem róla szólt.
Mindent összevetve rajongtam a könyvért, és még a Csontvárost is letaszította a toplistám éléről. 

~oOo~

ÉJKORONA (#2)

Az ördög koronázta meg.
A kötelesség rabja.
A szerelem foglya.

A tizennyolc éves, gyönyörű lány, Celaena a király, Adarlan legveszélyesebb orgyilkosa.
De vajon a szíve is egy gyilkosé?
Szabadságát azzal nyerhetné vissza, ha a király ellenségeinek vérét ontja, de nem képes rá, hogy a koronáért öljön. És minden, látszólag végrehajtott megbízatásával, minden hazugságával azok életét teszi kockára, akiket szeret.
A lány a szíve mélyén őrlődik a kapitány és a koronaherceg között, miközben a királynál is jóval sötétebb erővel kell megküzdenie.
Döntenie kell, hogy miért fog harcolni: a szabadságáért, a szívéért vagy pedig a királyság sorsáért.

A második rész is hasonlóan zseniálisra sikeredett, ahogy Celaena átvert mindenkit, és ahogy őt átverték. Sokasodnak a titkok, Celaena viszont már nem egyedül néz velük szembe, mert ott vannak a barátai, és a… barátja? Hát, igen, a szerelmi szál egy kész halál. (Jó értelemben.) Én megállás nélkül a fejemet fogtam, hogy mégis mi fog ebből kisülni! A fülszövegben határozottan szerelmi háromszöget hirdetnek, de inkább mondanám, hogy szegény Calaena a szerelemben (is) szerencsétlen. 
Calaena a borítón lévő szöveghez híven rákapcsol, és ha eddig nem tartottuk egy kemény főhősnek, ebben a részben már biztos az lesz. Természetesen voltak hibái, elhamarkodott, rossz döntései, de éppen ezek miatt lehet ennek a történetnek a központi karaktere. Érzelmek terén nem csak az izgalom és a szerelem kap szabad utat, de a gyász és árulás is. Bizony, a lenyűgöző akciójelenetek után mehetünk sírni.

Drága orgyilkosunk tehát hazugságokkal és árulásokkal néz szembe, harcol, nem is keveset, kicsit talán be is kattan, de az intrikákkal, legendás jelekkel és lényekkel fűszerezve nálam ez a kötet nagyon betalált. Izgalmas volt, borzongató, megállás nélkül fenntartotta az érdeklődésem. :) Egyetlen felesleges oldal sem akadt benne, egyetlen felesleges szó sem.

~oOo~

AZ ORGYILKOS PENGÉJE ÉS MÁS TÖRTÉNETEK (#0,1-0,4)



Celaena Sardothien Adarlan legfélelmetesebb orgyilkosa. Az orgyilkosok törvényei szerint teljes engedelmességgel tartozik mesterének, Arobynn Hamelnek, de ő senkire sem hallgat, és csak társában, Samben bízik. 
Az akciódús előzmény-történetekben Celaena öt kockázatos küldetésre indul távoli szigetekre és ellenséges sivatagokba, ahol a rabszolgák felszabadításáért küzd, és egyben elégtételt akar venni a kegyetlen királyon. Ám eközben megszegi Arobynn parancsait, egy ilyen árulásért pedig elképzelhetetlenül súlyos büntetés jár… 
Fedezd fel az öntörvényű hősnő sötét és izgalmas világát, és tudd meg öt fordulatos előzménytörténetben, hogy az Üvegtrón-sorozat legendája hogyan kezdődött!

Nagyon érdekes volt Celaena múltjába is bepillantást nyerni, megismerni, milyen úton vált azzá, akit később Távolvég bányáiba zártak. Különleges karakter, az biztos. Tetszett, hogy az orgyilkos foglalkozása ellenére már akkor is volt lelkiismerete, és nem ész nélkül követte Arobynn parancsait. A saját kezébe vette az életét, az összes félelme ellenére. Példás hősnő. :)
Aztán ugye ott a szerelmi szál. A kötet elején alig vártam, hogy végre összejöjjenek Sammel, és közelebbről is megismerhessük a kapcsolatukat, aztán… Aztán már nem vártam. Akik olvasták az Üvegtrónt, tudják, hogy végződött ez a viszony. Én is tudtam, és gyakorlatilag kínzás volt arról olvasni, milyen boldogok együtt.
Miután a végére értem a novelláknak egyből nyúltam a hivatalos „első rész” után, hogy sokadjára is újraolvassam.
(Kérdés: az a cameo… az tényleg a két fiú volt?)

Habár nem kapott speciális helyet a könyvespolcomon, attól még nagyon-nagyon szeretem ezt a sorozatot, és rendszeresen a kezem ügyébe kerülnek a különböző részek újraolvasásra. 
Biztos vagyok benne, hogy jóval több hibája akad, mint amennyit kiemeltem, de nézzétek el nekem, mert Celaena történetét én úgy szeretem, ahogy van. 

Remélem még sok emberhez eljut, és együtt izgulhatunk a következő részeken. :)

Pontozás: 5/6
Írta: Lya

0 hozzászólás:

Megjegyzés küldése